به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گارد ساحلی آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ ژوئن اعلام کرد که پنج سرنشین زیردریایی تایتان در یک «انفجار فاجعه بار» جان خود را از دست دادهاند.
به گزارش یورونیوز، بدین ترتیب جستجو برای یافتن این شناوری که در حین حرکت بسوی لاشه کشتی تایتانیک ناپدید شد، پایان مییابد.
گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا پیشتر در توییتی اعلام کرده بود که کارشناسان در حال بررسی اطلاعات جمع آوری شده یک ربات کاوشگر هستند، که از راه دور هدایت میشد و اشیایی را در اعماق دریا در نزدیکی کشتی غرق شده تایتانیک یافته بود.
پیش از این گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده بود که این ربات فرستاده شده از سوی یک کشتی کانادایی، به کف دریا رسیده است. یک موسسه تحقیقاتی فرانسوی هم گفته بود که یک ربات غواصی عمیق با دوربین، چراغ و بازو نیز به عملیات ملحق شده است.
بی بی سی هم در خبری اعلام کرده بود که قطعات پیدا شده کاور پشت زیردریایی و پایههای زیرین آن هستند.
جستوجوی ناامیدانه برای یافتن زیر دریایی ۶.۷ متری تایتان صبح روز پنجشنبه به مرحله بحرانی رسید چراکه تخمین زده میشود که ذخیره اکسیژن زیردریایی تقریبا تمام شده باشد یا احتمالا به زودی تمام میشود.
این زیردریایی روز یکشنبه در حالی که ۵ نفر را برای سفری ماجراجویانه به بازدید از لاشه تایتانیک به کف اقیانوس میبرد، ناپدید شده است.
روز گذشته هواپیماهای کانادایی صدای «کوبیدن» از زیر آب را شناسایی کردند، اما به گفته گارد ساحلی آمریکا تجزیه و تحلیل صداها «بینتیجه» بوده است.
این زیردریایی ۶.۵ متری سفر خود به اعماق اقیانوس اطلس را روز یکشنبه ۱۸ ژوئن آغاز کرد؛ اما کمتر از دو ساعت بعد از آغاز سفر تماس خود را با سطح از دست داد.
شرکت خصوصی آمریکایی «اوشنگیت اکسپدیشنز» که مالک و اوپراتور این زیردریایی محسوب میشود، در اواخر روز دوشنبه در بیانیهای اعلام کرد نمی تواند با زیردریایی اکتشافی خود ارتباط برقرار کند.
این در حالی است که شرکت «اوشنگیت» در بیانیهای کوتاه در روز دوشنبه اعلام کرده بود که در حال در نظر گرفتن همه گزینهها برای نجات افراد حاضر در این زیردریایی است. این سفر که برای هر نفر ۲۵۰ هزار دلار هزینه دارد، از سنت جونز، نیوفاندلند آغاز میشود و سپس حدود ۴۰۰ مایل (۶۴۰ کیلومتر) در اقیانوس اطلس به سمت محل بقایای تایتانیک حرکت میکند.
اندکی بعد خبرگزاری سیانان در گزارشی اعلام کرد که گمان میرود تمامی سرنشینان پس از انفجار فاجعهبار جان خود را از دست دادهاند. یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: شنیدن بیانیه اوشنگیت که معتقد است افراد زیردریایی این شرکت گم شدهاند، «بسیار غم انگیز» است.
کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ در اولین سفر خود از انگلیس به نیویورک با ۲ هزار و ۲۲۴ مسافر و خدمه به یک کوه یخ برخورد کرد و غرق شد. بیش از ۱۵۰۰ نفر در این فاجعه جان باختند. لاشه این کشتی در سواحل نیوفاندلند، کانادا، زیر آب قرار دارد. این لاشه در سال ۱۹۸۵ پیدا شد و همچنان موضوعی جالب و فریبنده برای کارشناسان دریایی و گردشگران زیر آب است.
ابعاد دیگری از ماجرای غم انگیز زیردریایی تایتان
امروز بعدازظهر، گارد ساحلی ایالات متحده اعلام کرد که یک وسیلهی نقلیهی هدایتپذیر از راه دور حجمی از بقایا را در کف اقیانوس پیدا کرده است. کارشناسان بعدا این زبالهها را به بدنهی خارجی زیردریایی تایتان مرتبط دانستند. بقایای زیردریایی تقریبا ۵۰۰ متر دورتر از سینهی تایتانیک در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران یافت شد.
دریابان جان ماگر از گارد ساحلی ایالات متحده امروز پنجشنبه تایید کرد که بقایا به انفجار فاجعهبار محفظهی فشار زیردریایی مرتبط هستند. او گفت زیردریایی تایتان احتمالاً در آبهای اقیانوس اطلس شمالی منفجر شد و هر پنج سرنشین از دست رفتند. تایتان ظاهراً درحالیکه در نزدیکی لاشهی تایتانیک درحال حرکت بود، منفجر شد.
مقام ارشد گارد ساحلی برای توصیف حادثه بهطور دقیق از لفظ «درونپاشی» استفاده کرد؛ بدین معنا که زیردریایی دراثر فشار خردکنندهی آب از سمت بیرون، مچاله و دچار انفجار به درون شد. در اطراف لاشهی کشتی تایتانیک فشار آب تقریباً ۴۰۰ اتمسفر یا ۴۰۰ برابر فشار در سطح دریا است که با قرارگیری ۳۵ فیل روی سر شما برابری میکند.
مشخص نیست انفجار همان روز یکشنبه یا در روزهای بعد از آن درحالیکه تلاش بینالمللی برای یافتن زیردریایی درجریان بود، رخ داده است.
بهنقل از نیویورکتایمز، اوشنگیت پنج سال پیش هشدارهای شدید درمورد استحکام زیردریایی تایتان و توانایی آن در رساندن ایمن گردشگران ثروتمند به لاشهی کشتی تایتانیک در عمق تقریبا ۴ هزار متری زیر آب را نادیده گرفته بود.
در سال ۲۰۱۸، مدیر عملیات دریایی شرکت پس از ثبت شکایت یک سوتزن از ایمنی تایتان از کار برکنار شد. این سوتزن احتمال میداد که اوشنگیت با زیردریایی تایتان، مسافران را بهطور بالقوه درمعرض خطر شدید قرار میدهد.
دیوید لاچریج، کارمند سابق اوشنگیت نگرانیهای خود در مورد زیردریایی توریستی را به اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا گزارش کرده و همچنین اسنادی را دربارهی ایمنی بدنهی تایتان و انجامنشدن برخی آزمایشهای خاص روی این زیردریایی به دادگاه ارائه داده بود. در همان سال، رهبران صنعت زیردریایی نیز با امضای نامهای دربارهی احتمال عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی اوشنگیت هشدار داده بودند.
اما لاچریج بعد از مطرحکردن نگرانیهای خود از شرکت اخراج شد. اکنون که سرانجام معلوم شده زیردریایی تایتان واقعا در حمل ایمن مسافران به کف اقیانوس ناتوان بوده و چنین حادثهی ناگواری را رقم زده است، این پرسش مطرح میشود که چرا مدیران اوشنگیت ایمنی را در درجهی دوم قرار دادند و هشدارها را جدی نگرفتند.
نظر شما